Gıda Perakendecisinde "Gross Market" Yarışı Hızlanıyor

Tüketicilerin fiyat odaklı alışverişi, gıda sektöründe Gross market yatırımlarını artırıyor.

Haber Giriş Tarihi: 12.11.2024 12:34
Haber Güncellenme Tarihi: 12.11.2024 12:34

Tüketicilerin fiyat odaklı alışverişe yönelmesi, gıda perakende sektöründe gross (toptan) market yarışını hızlandırdı. Migros ve Bizim markaları gross market işine yatırım yaparken, yerel zincirler ise bu modeli Anadolu’ya yaymak için çalışmalarını hızlandırdı.

1 trilyon TL’yi aşan büyüklükteki organize gıda perakende sektöründe, değişen tüketici tercihleri rekabeti yeniden şekillendiriyor. Yüksek enflasyon nedeniyle tüketicilerin daha çok fiyat odaklı alışverişe yönelmesi, orta-küçük ölçekli restoran ve kafe zincirlerinin çoğalması, gıda perakende sektöründe "gross market" modelinin popülerleşmesini sağladı. Hem ulusal hem de yerel zincirler, ürünleri daha uygun fiyatlarla sunan ve işletme maliyetlerini düşüren gross konseptine yatırım yapıyor.

GROSS MARKETLERİN GEÇMİŞİ

Türkiye’de gross marketlerin geçmişi, 1989 yılına kadar dayanıyor. Marmaris’te açılan ilk gross marketin ardından Alman şirketi Metro'nun pazara girmesiyle büyüyen sektör, son yıllardaki ekonomik dalgalanmalardan sonra yeniden hareketlendi. Ayrıca, bireysel müşterilere yönelik satış yapan gross marketlerin sayısı da hızla artış gösterdi.

Gross market modelinin Avrupa’da yaygın olduğunu belirten Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Başkanı Ömer Düzgün, "Türkiye’de de uzun yıllardır faaliyet gösteren belli başlı örnekler vardı. Son dönemde ise tüketici alışkanlıklarının değişmesiyle gross marketlere olan ilgi arttı. Küçük işletmeler, oteller ve lokantaların toplu alım sağladığı yerler haline geldi" dedi. Düzgün, yerel yatırımcıların da gross market modeline olan ilgisinin arttığını ancak bu tür marketlerin sektördeki payının şimdilik sadece yüzde 3 civarında olduğunu belirtti.

TANSAŞ, GROSS YATIRIMLARIYLA GERİ DÖNDÜ

Gross marketler, özellikle Anadolu’da yerel zincirlerin yatırımlarıyla büyümeye devam ediyor. Büyük gıda zincirleri de bu pazarda yer almak için gross market formatına yöneliyor. Migros’un Anadolu Grubu'na geçişiyle kapatılan Tansaş, şimdi Migros çatısı altında gross market olarak tekrar faaliyet göstermeye başladı. 19 Ocak’ta İstanbul/Sultanbeyli Atlaspark Alışveriş Merkezi’nde açılan Tansaş, Migros’un ilk gross formatlı mağazası oldu. Bizim Toptan ise bu yıl Bizim Gross ismiyle sektöre girdi. Ümraniye’de açtığı ilk mağazasında, kasap ve şarküteriden taze meyve ve sebzeye kadar 3 bin 500 çeşit ürün tüketiciye sunuluyor. Ayrıca, alışveriş yapan müşteriler için bir "fırın cafe" alanı da bulunuyor.

ONUR MARKET, GROSS ŞUBELERİNİ İKİ KATINA ÇIKARTACAK

Özen Grup, Onur Market markasıyla 170 mağazası olan bir diğer oyuncu. Son dönemde gross market pazarına giren şirket, "Özen Gross" adıyla şu anda dört şubeyle hizmet veriyor. Grup, 2025 sonuna kadar mağaza sayısını iki katına çıkarmayı hedefliyor. Özen Grup Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Tüfekçi, gross marketlerin fiyat odaklı talepleri karşıladığını ve mağazacılıktaki düşük operasyonel maliyetlerin fiyatlara yansıdığını belirterek, Gross marketlerin daha düşük fiyatlarla ürün sunarak daha rekabetçi olma fırsatı yarattığını vurguladı.