Güzeldere Tüneli ile "32 Virajlar" Tehlikesi Tarihe Karışıyor

Van ve Hakkâri arasındaki ulaşım süresi 40 dakikadan 6 dakikaya düşürecek yeni tünel, yol güvenliğini artırırken ekonomik ve çevresel katkılar sağlayacak.

Haber Giriş Tarihi: 16.11.2024 10:55
Haber Güncellenme Tarihi: 16.11.2024 10:55

VAN (İHA) - Van ile Hakkâri arasında "32 Virajlar" olarak bilinen ve kış aylarında sürücülere zorlu anlar yaşatan Güzeldere Geçidi’ndeki sorun, Güzeldere Tüneli’nin açılmasıyla tarihe karıştı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tünelin sürücülerin korkulu rüyası olan çığ, kar ve buzlanma gibi tehditleri ortadan kaldırdığını belirtti. Yol kotunun 230 metre aşağı çekildiği proje, ulaşım süresini 40 dakikadan 6 dakikaya düşürdü.  

Bakan Uraloğlu, 2013’te yapımına başlanan ve bugün açılışı yapılan tünelin bölge ekonomisine ve sosyal hayatına önemli katkılar sağlayacağını ifade etti. Özellikle sınır ticareti, hayvancılık ve tarımla geçinen yerel halkın bu projeyle daha güvenli ve hızlı ulaşıma kavuştuğunu söyledi. Yıllık 145,7 milyon lira tasarruf öngören proje, karbon emisyonunu da 4.549 ton azaltacak.  

Uraloğlu, Türkiye'nin en zorlu yollarından biri olan "32 Virajlar"ı tarihin tozlu raflarına kaldıran Güzeldere Tüneli'nin açılış konuşmasını yaparken, bölgenin tarihi önemine de dikkat çekti. Uraloğlu, "Güzeldere Geçidi, tarihi İpek Yolu üzerinde yüzyıllar boyunca Urartular, Medler, Persler, Romalılar, Selçuklular ve Osmanlılar gibi birçok farklı medeniyet ve kültürün etkileşimine sahne olmuş tarihi bir mevki. Nice ticaret kervanları, göçmen milletler ve ordular bu geçitten geçerek tarihin akışını değiştirdi. Güzeldere Tüneli'mizin Van-Hakkari yönündeki tüpünü açarak bizler de burada tarihi bir ana tanıklık ediyoruz. Çünkü özellikle kış aylarında yaşanan olumsuz hava şartları, ulaşımı güçleştirirken, ekonomik ve sosyal hayatı da olumsuz etkilemekteydi" diyerek sorunların çözüme kavuşturulduğunu belirtti.

Tarihi İpek Yolu üzerinde yer alan yeni tünel, bu bölgenin tarihsel önemini modern ulaşım imkanlarıyla birleştiriyor. Proje kapsamında 32 viraj, 4 kilometrelik varyant ve çift tüplü 3.150 metre uzunluğundaki tünel ile baypas edildi. Uraloğlu, son 22 yılda Türkiye’nin ulaşım altyapısına yapılan yatırımları da vurguladı. Ülke genelindeki bölünmüş yol uzunluğunun 2002’deki 6.101 kilometreden 29.653 kilometreye çıktığını belirtti. Ayrıca, tünel uzunluğu 50 kilometreden 767 kilometreye ulaştığını ekledi.  

VAN ÇEVRE YOLU PROJESİ  

Bakan, Van Çevre Yolu’nun da bölgedeki ulaşımı rahatlatacak bir diğer önemli proje olduğunu açıkladı. 41 kilometre uzunluğundaki bu yolun tamamlanmasıyla yıllık 1,6 milyar lira tasarruf hedefleniyor. Karbon emisyonunun ise 15 bin ton azaltılması öngörülüyor.  

Güzeldere Tüneli, dualar eşliğinde açılış kurdelesi kesilerek trafiğe açıldı. Bakan Uraloğlu, projede emeği geçen tüm çalışanlara teşekkür ederek, projenin bölge halkına hayırlı olmasını diledi.