TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Celal Kadooğlu

AGRONEWS - Celal Kadooğlu haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Celal Kadooğlu haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Güneydoğu'nun Hububat İhracatında 2,8 Milyar Dolar Artış Haber

Güneydoğu'nun Hububat İhracatında 2,8 Milyar Dolar Artış

GAZİANTEP (İHA) – Güneydoğu Anadolu Bölgesi, hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe büyük bir ihracat geliri elde etti. Bölgenin 10 aylık ihracat geliri 2,8 milyar dolara ulaşırken, bu alanda yapılan ihracat, sektördeki en yüksek rakamı oluşturdu. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yaklaşık 1 milyon ton daha az temel gıda ihracatı gerçekleştirilmiş olsa da, ortalama ihracat birim fiyatlarındaki artış sayesinde gelirdeki düşüş yalnızca yüzde 7,5 seviyesinde kaldı. Ekim ayında bölgeden yapılan ihracatta 76,7 bin ton makarna, 31,4 bin ton ayçiçek yağı, 13 bin ton tatlı bisküvi, gofret ve çikolata gibi ürünler öne çıktı. Bölge, Ekim ayında toplam hububat ihracatından 291 milyon dolar kazanç elde etti. DUBAİ ÇİKOLATASI İYİ BİR ÖRNEK Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, miktar bazında yaşanan azalışta buğday unu ihracatındaki düşüşün etkili olduğunu belirtti. Ancak, bölgenin ortalama ihracat birim fiyatlarının yüzde 19’a yakın bir artış gösterdiği vurgulandı. Kadooğlu, 10 aylık dönemde tatlı bisküvi ve gofret ile çikolata ve kakao içeren ürünlerin toplam ihracat geliri olarak 430 milyon dolara ulaşıldığını açıkladı. Bu ürünlerin ortalama ihracat birim fiyatlarının 3,5 ila 4 dolar arasında değiştiği ve her yıl daha fazla gelir elde edildiği ifade edildi.  Kadooğlu, Gaziantep’in çikolata ve fıstık mamulleri üretiminde güçlü bir rekabete sahip olduğunu belirterek, bölgenin yeni pazarlama stratejileriyle daha fazla tanıtılması gerektiğini dile getirdi. Son dönemdeki Dubai Çikolatası fenomeninin tüm işletmeler için iyi bir örnek olduğunu söyleyen Kadooğlu, Gaziantep’in bu yükselişe yön verme potansiyeline sahip olduğunu belirtti. TARIMDA KURAKLIK VE YENİ TEŞVİK BEKLENTİSİ Bu yıl yağışların azaldığını ve hububat ekimlerinde aksaklıklar yaşandığını belirten Kadooğlu, özellikle Ekim ayında Güneydoğu’daki yağışların geçen yılın yüzde 80 altında olduğunu vurguladı. Kuraklık, üreticilerin tarımsal verimlilik konusunda endişelerini artırmış durumda. Kadooğlu, çiftçilerin su tasarrufu sağlayan modern sistemlere yatırım yapabilmesi için yeni teşvik ve krediler beklediğini ifade etti. Kadooğlu, "Bu yıl 35. yaşını kutlayan GAP projesi, bölgemizdeki tarım arazilerinin suya kavuşması konusunda bugüne kadar büyük katkılarda bulundu. Devletimiz bölgedeki illerinin kalkınması için çok değerli projeler geliştirdi. Küresel iklim değişikliğine bağlı sorunların çözümünde çiftçiye yönelik yeni destekler, bugüne kadar yapılan yatırımların verimliliğine de katkı sağlayacaktır" dedi.

Güneydoğu’nun 8 aylık hububat ihracatı 2,2 milyar dolar Haber

Güneydoğu’nun 8 aylık hububat ihracatı 2,2 milyar dolar

Güneydoğu Anadolu’nun en fazla ihracat gerçekleştiren sektörü hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri alanında bölgenin 8 aylık ihracatı 2,2 milyar dolar oldu. Ortalama ihracat birim fiyatlarını yüzde 10,9 oranında artırmayı başaran bölgedeki hububatçılar, miktar olarak geçen yıla göre yüzde 12,4 daha az ürün satış yapmalarına rağmen değer bazında geçen yıl verilerine 67 milyon dolar yaklaştı. Orta Doğu’nun toplam ihracat içindeki payının yüzde 50’yi geçmesinde, Irak pazarında sağlanan yüzde 8’lik artış etkili oldu. Güneydoğu Anadolu bu verilerle hububat alanında Türkiye’nin en fazla ihracat yapan bölgesi olma özelliğini korudu. “Sektörel ürün çeşitliliğimiz ihracat gelirlerimizi artırdı” Küresel gıda fiyatlarındaki gerilemenin özellikle buğday unu ve ayçiçek yağı ihracat fiyatlarında baskı oluşturduğu bir dönemde, sektörel ürün çeşitliliğinin sağladığı rekabet avantajıyla ihracat gelirlerini artırdıklarını belirten Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, “Buğday unu ve ayçiçek yağı gibi temel gıda ürünleri, sabit beslenme ihtiyacı oldukları için buradaki fiyat çekilmelerini sürekli düşünmemek lazım. Bazı aylarda satış fiyatları düşebilir ama bu alanlarda faaliyet gösteren ihracatçılar güçlü bir mali altyapıya sahiptir. Bu ürünlerin ihracatında kullanılan hammadde de büyük oranda ithal girdi olduğu için, firmaların gelir gider tabloları dengelidir. Sektör geneli olarak baktığımızda bu yıl bölgemizde fark oluşturan unsurların tatlı bisküvi, gofret ve çikolata gibi satış fiyatı yüksek ürünlerin olduğunu görüyoruz. Hububat sektörünün Türkiye genelindeki ihracat birim fiyatları yüzde 0,4 düşerken, biz ortalama birim fiyatlarda yüzde 10,9 artışla ülke ortalamasından pozitif yönde ayrıştığımız için memnunuz” dedi. “Kaliteden ödün veren olursa hemen karşısında oluruz” Dünyanın en önemli tarım merkezlerinden biri olan Güneydoğu Anadolu’nun coğrafi bir marka olduğunu ve buradaki üreticilerin kalite anlayışına zarar verecek her türlü girişimle mücadele edeceklerini belirten Kadooğlu, “Biz mutfağı ve kültürüyle dünyada nam salmış bir bölge olarak, yurt dışındaki alıcılar nezdinde her zaman bir ilgi odağıyız. Herkes dünyada başka bir Gaziantep’in daha olmadığını biliyor. Satın almacılar bölgemizden bir gıda ürünü ithal ettiği zaman Diyarbakır’ın, Mardin’in, Şanlıurfa’nın meşhur ürün kalitesinde olmasını istiyor. Haksız rekabet amacıyla kaliteden ödün veren, bölgedeki büyük üreticilerimizin ve ihracatçılarımızın özenle yükselttiği Güneydoğu imajını riske atan olursa hemen karşısında oluruz. Bu konuda bir örneği yakın dönemde, hayvan yeminde kullanılmak üzere ithal edilen soyadan elde edilen yağların bazı firmalar tarafından ayçiçek yağına karıştırıldığı iddiaları esnasında yaşadık. Dünyada en fazla rafine ayçiçek yağı ihracatı yapan ülke olarak, bu girişimlerin engellenmesi konusunda kamu yöneticilerimizi uyardık. Bakanlıklarımızla iş birliği içinde kalite odağından taviz vermeden, ihracat gelirlerimizi artırmaya devam edeceğiz” diye konuştu.

6 ayda gıdada çok sattık az kazandık Haber

6 ayda gıdada çok sattık az kazandık

Türkiye’nin tarım, gıda ve içecek sektörü ge­nel ihracatında, yılın ilk 6 ayında birim fiyat düşü­şü yaklaşık 100 dolar oldu. Söz konusu dönemde ihracatta yüzde 5.6 artış yaşanırken, ih­racat birim fiyatında ise yüzde 7.3 düşüş yaşandı. Geçen yı­lın aynı döneminde ihracat bi­rim değeri bin 322 dolarken, bu yılın ilk 6 ayında yaklaşık 96 dolar düşüşle bin 226 dolar oldu. Sektörel ayrışmalara ba­kıldığında ise paketli ve katma değerli üretim yapan su ürün­leri, bisküvi gibi alt gruplarda birim fiyatta düşüş görülmü­yor. Yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek sektörün ihra­catı yüzde 5.6 artışla 12.9 mil­yar olurken, yıllık ithalat ise yüzde 21.87 azalışla 9.7 mil­yar dolar oldu. FAO Gıda Fiyat Endeksi’ne göre küresel gıda fiyatları temmuzda aylık baz­da yüzde 0.2 düşerken, yıllık bazda yüzde 3 geriledi. Küre­sel gıda fiyatlarındaki düşü­şün ihracat biriminde düşü­şe neden olduğunu kaydeden sektör temsilcileri göre, gıda birim fiyatının artırılmasının yolu teknolojik, otomasyona dayalı yatırımları artırmak, inovasyon ve Ar-Ge çalışma­ları yapmaktan geçiyor. Tiryakioğlu: Özel üretimde çeşitlilik büyük önem taşıyor Pandemi sü­recinde, dünya genelinde bir parasal genişleme yaşandı­ğına işaret eden TİM Hubu­bat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, bunun doğal sonucunun pi­yasadaki bir malın her ay ön­ceki aydan daha pahalı olma­sına neden olduğunu belirtti. Son bir yıldır merkez banka­larının enflasyonla mücade­le programlarını tavizsiz şe­kilde yürüttüğünü ifade eden Tiryakioğlu, “Yüksek faizin ve parasal sıkılaşmanın en bü­yük etkisi alım gücü üzerine olduğundan pek çok alanda fi­yatlarda geri çekilmeler yaşa­nıyor. Her ne kadar talep es­nekliği düşük olan temel bir gereksinim olsa da gıda tica­reti de bundan bağımsız de­ğil. Küresel gıda fiyatlarında­ki düşüş son bir yılda yüzde 3 arttı. Bizim ihracat birim fi­yatlarımızdaki düşüşü de bu gözle okumak lazım. Piyasa­daki bu dalgalanmalardan en az şekilde etkilenebilmenin yolu teknolojik, otomasyona dayalı yatırımları artırmak” dedi. Kadooğlu: Ortalama fiyatların daha da iyi noktalara gelecek Güneydoğu Anadolu bölge­sinin bu yıl ortalama birim fi­yatlarında Türkiye genelinden farklı olarak kısmi bir artış ya­şandığını aktaran Güneydo­ğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulle­ri İhracatçıları Birliği Başka­nı Celal Kadooğlu, geçen yı­lın aynı dönemine göre yüzde 4.3 daha yüksek fiyatlarla sa­tış yaptıklarını söyledi. Buğ­day unu, makarna ve ayçiçek yağı gibi en büyük ihracat ka­lemlerinde küresel fiyatların­da gerileme olmasaydı, orta­lama fiyatların daha yüksek olacağını belirten Kadooğlu, “Biz bu artışı tatlı bisküvi, gof­ret ve çikolata gibi yüksek alım gücüne hitap eden katma de­ğerli ürünlerimizden elde et­miş bulunuyoruz. Bölgemiz­de ileri teknolojili tesislerin ve güçlü markaların sayısı her geçen gün arttığından, ortala­ma fiyatlarımızın daha da iyi noktalara geleceğine inanıyo­ruz. Fakat, bizim şu sıralar ana problemimiz yurt içindeki ma­liyetlerimiz ikiye katlanırken, satış yaptığımız para birimle­rinin Türk Lirası karşısında aşırı değer kaybı ve bunun bir sonucu olarak” diye konuştu. Sezer: Rekabetçi olmak adına birim fiyat düşürülüyor Su ürünle­ri ve hayvansal mamuller sektörü gıda sek­törleri içinde katma değeri en yüksek olan sektörlerden biri olduğunu vurgulayan İstan­bul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birli­ği Başkanı Müjdat Sezer, ih­racat birim fiyatı da yine di­ğer gıda sektörlerin ortalama birim fiyatının üzerinde sey­rettiğini aktardı. Su ürünleri ve hayvansal mamuller sek­tör ihracatının Ocak- Haziran 2024 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüz­de 9 oranında artış gösterdi­ğini bildiren Sezer, “Bu yılın ocak-haziran döneminde su ürünleri sektörü ihracatı 828 milyon dolardan 935 milyon dolara yükselmiş; birim fiyat 6.6 dolardan, 6.1 dolar oldu. Beyaz et sektörü ihracatı 422 milyon dolardan 416 milyon dolara düştü. Ancak birim fi­yatı bir önceki yıl ile aynı 1.7 dolar olarak sabit kaldı. Yu­murta sektörü ihracatı 195 milyon dolardan 239 milyon dolara yükseldi ve birim fi­yat da 2.0 dolardan 2.2 dolara yükseldi. Süt ve süt ürünleri ihracatı 122 milyon dolardan 145 milyon dolara yükseldi. Ancak birim fiyatta 3.0 dolar­dan 2.2 dolara düştü.Et ürün­leri ihracatı 3 milyon dolar­dan 1.7 milyon dolara düştü ve birim fiyat ise 2.3 dolardan 2,1 dolara geriledi” dedi. Mutlu: Küresel fiyat dalgalanmaları olumsuz etkiliyor Bu yılın ilk 6 ayında Türki­ye'nin genel gıda ihracatın­da birim fiyatta bir düşüş ya­şanırken, meyve sebze ma­mul ihracatında yüzde 4’lük bir artışının birkaç faktörden kaynaklandığına vurgu ya­pan İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu, “Genel gıda ihracatındaki düşüş, kü­resel piyasalardaki talep dal­galanmaları, enflasyon, ma­liyet artışları veya rekabetçi baskılar gibi faktörlerden et­kileniyor. Meyve sebze ma­mul ihracatındaki artış, da­ha spesifik bir pazara yönelik taleplerden kaynaklanıyor. Bunun yanı sıra, Türkiye'nin yüksek kaliteli ve organik ürünlere yönelik artan talep, Türk meyve sebze mamulle­rinin uluslararası pazarlarda fark yaratmasını mümkün kı­lıyor. Türkiye'nin bu alandaki rekabet gücünü artırması, ta­rımsal üretimi desteklemesi ve katma değerli ürün üzerin­de durması, meyve sebze ma­mul ihracatında sağlanan ar­tışın sürekliliğinde kritik öne­me sahip” diye konuştu. Ulusoy: Tahıllardaki düşüşü bitkisel yağlar, et ve şeker dengeledi FAO Gıda Fiyat En­deksine göre kü­resel gıda fiyatları­nın yıllık bazda yüzde 3 düşüş gös­terdiğine dikkat çeken Ka­radeniz Hububat Bakliyat ve Yağlı Tohumlar İhracat­çılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Eren Günhan Ulusoy, “Genel olarak ta­hıl fiyatlarındaki düşüş, bitkisel yağlar, et ve şeker fiyatlarındaki artışları den­geledi. FAO Gıda Fiyat En­deksine baktığımız zaman 1 yıllık düşüş görüyoruz. Gıda ihracatı fiyatların­da dünya piyasasını takip ettiği için düşüş söz konu­su. Türkiye’de enflasyon var, dışarıda nasıl düşüyor sorusunun cevabı da kur. Nihayetinde Türkiye’deki fiyat artıyor ama dolar ba­zında bir yıllıktan bakınca geçen seneyle karşılaştır­dığımızda düşmüş oldu­ğunu söyleyebiliriz. Gıda Endeksinde 124’ten 120’ye gelirken bir yıl içinde en keskin düşüş tahıllarda söz konusu” dedi.

Güneydoğu’nun 7 aylık ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolar Haber

Güneydoğu’nun 7 aylık ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolar

7 aylık dönemde Güneydoğu’nun ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolara ulaştı. Bölgeden gerçekleşen toplam hububat ihracatı 2,5 milyon tonu geçti. Bölgedeki firmalar toplamda 586 bin ton makarna, 247 bin ton ayçiçek yağı ihraç etti. Bu verilere göre; değer bazında Türkiye’nin toplam makarna ihracatının yüzde 62,9’u, ayçiçek yağı ihracatının ise yüzde 55,7’si Güneydoğu Anadolu bölgesinden yapıldı. 7 aylık dönemde Güneydoğu’nun ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolara ulaştı. Bitkisel yağ ihracatında Cibuti, Irak ve ABD ilk üç sırada yer aldı. “Ayçiçeği tohumu tarife kontenjanı, rafine yağ üreticilerini kapsamalı” Cumhurbaşkanı Kararıyla 1 Ocak-30 Nisan 2025 tarihleri arasında düşük gümrük vergisiyle ayçiçeği tohumu ithalatı için tarife kontenjanı açılmasını değerlendiren Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, “Temmuz itibarıyla Çukurova’da başlayan ayçiçek hasadı, Marmara’da devam ediyor ve buradan gelen veriler bu yıl aşırı sıcakların rekolteyi etkilediğini gösteriyor. Bu süreçte ürün arz güvenliğini sağlamak ve fiyatlama davranışlarını olumlu etkilemek üzere, Cumhurbaşkanlığı kararı ile ithalat konusunda önemli bir adım atıldı. Resmi Gazete’de yayınlanan kararla gelecek yıl 1 milyon ton yağlık ayçiçeği ithalatı yapılabilmesi için tarife kontenjanı açıldı. Ham yağ üretimini desteklemeye yönelik bu düzenlemenin rafinasyon işlemiyle yemeklik yağ üreterek son tüketiciye hizmet eden işletmelere doğru genişletilmesini arzu ediyoruz. Çünkü tarife kontenjanının sadece ayçiçek tohumu kullanan firmalara tahsis edilmesinin, sektör genelinde bir asimetri ve haksız rekabet doğuracağını düşünüyoruz. Rafinasyon yapan firmalara doğru genişleme olmadığı bir durumda, ham ayçiçeği yağı fiyatlamasının serbest piyasa şartlarına sağlıklı bir şekilde oluşmama riski var” dedi. “Ayçiçek yağı imalatı Gaziantep bölgesinde önemli bir istihdam alanı” Ayçiçek yağı imalatının Güneydoğu Anadolu’da bölgesel ekonomi için büyük bir ticari önem taşıdığına dikkat çeken Kadooğlu, “Bölgeden yılda 500 milyon dolara yakın ayçiçek yağı ihracatı yapıyoruz. Firmalarımızın tanıtım gücüne bağlı olarak siparişler artıyor ve yüksek talebe bağlı olarak ayçiçek yağı ihracatımız 7 aylık dönemde miktar bazında yüzde 15 kadar daha artmış görünüyor. Tarife kontenjanına ilişkin Cumhurbaşkanlığı Kararı’na göre yağlık ayçiçeği ithalatında gümrük vergisi yüzde 8, ham yağ ithalatında ise gümrük vergisi yüzde 20 olarak uygulanacak. Bu farktan, düzenlemede tohum ithalatının önceliklendirildiğini görüyoruz. Fakat; ham ayçiçeği yağını hammadde olarak temin eden ve rafinasyon işlemini yapan yemeklik yağ üreten firmalarımızın da göz ardı edilemeyecek derecede yüksek üretim kapasiteleri var. Bu tesisler özellikle Gaziantep bölgesinde önemli bir insan kaynağı için istihdam alanı oluşturuyor. Buna ek olarak, uluslararası ticari bağlantılarımız geliştikçe bölgedeki markalarımız yurt dışında daha fazla bilinen ve talep gören bir hale geliyor” diye konuştu.

Türkiye Gıda İhracatçıları Singapur’da büyüyecek Haber

Türkiye Gıda İhracatçıları Singapur’da büyüyecek

Türkiye Gıda İhracatçıları Singapur’da 50 bine yakın katılımcıyla buluşacak. Makarna, buğday unu, bitkisel yağlar, bisküvi ve kakaolu mamuller gibi temel gıda ürünleri içeren hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar sektöründe faaliyet gösteren 6 İhracatçı Birliği, 23-26 Nisan tarihleri arasında Türkiye Gıda İhracatçıları markasıyla FHA Food & Beverage Fuarı’nda olacak. Gıda, yiyecek, içecek, otel ve restoran ekipmanları gibi ticaret hacmi yüksek sektörleri bir araya getiren fuarda Türkiye’den 26 firma yer alacak. “Nüfusun yüksek olduğu her yer bizim için potansiyel taşıyor” Doğu ve Güneydoğu Asya’ya açılmak için önemli bir geçiş kapısı olarak gördükleri fuarda 100’den fazla ülkeden gelen 50 bine yakın katılımcıya Türkiye’nin temel gıda üretim gücünü göstermeyi arzu ettiklerini belirten TİM Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, “Dünyada artan ekonomik zorluklar, ülkelerin belirli alanlardaki tüketimlerini kısmalarına neden olabilir. Fakat temel gıda ticareti, insanların ekonomik gerekçeler nedeniyle erteleyebilecekleri bir alan değil, sürekli bir talep var. O yüzden nüfusun yüksek olduğu her yer, bizim ticari faaliyetlerimiz için büyük potansiyel içeriyor. Singapur, toplam nüfusu 3 milyara yaklaşan Çin ve Hindistan başta olmak üzere Uzak Asya’daki büyük pazarlarda tanınırlık sağlamak için çok önemli bir vitrin. Bu bölgedeki ihracat hacmimiz Orta Doğu, Afrika, Avrupa ve Amerika gibi coğrafyaların gerisinde. Firmalarımızdan ithalata başladıklarında, onların da kolay kolay vazgeçmeyeceklerini biliyoruz. Asya, pay yükseltmenin kolay olduğu bir yer değil ama ürünlerimizin kalitesine çok güveniyoruz” dedi. “Güneydoğu Anadolu bölgesi Asya ile gıda ticaretinde stratejik rol oynayacak Türkiye’nin temel gıda ihracatında en büyük paya sahip olan Orta Doğu ile ticari ilişkilerinde stratejik bir role sahip olan Güneydoğu bölgesinin, Uzak Doğu ile ticarette de öne çıkacağına dikkat çeken TİM Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Üyesi ve Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu ise, “Burası özellikle bitkisel yağ talebi çok yüksek olan bir bölge. Soya ve susam gibi yağların yanında, mutfaklarda ayçiçek yağ tüketimi de hızla artıyor. Güneydoğu Anadolu’nun öne çıkan bir özelliği var; Türkiye’nin ayçiçek yağı ihracatının yarıdan fazlası bölgemizden yapılıyor. Ayçiçek yağı müşteri çeşitliliği sağladığımız bir ürünümüz ve bölgemizden dünyanın farklı ülkelerine her yıl yüzbinlerce ton sevkiyat yapıyoruz. Singapur’da aynı zamanda makarna, bulgur, bisküvi, şekerleme gibi ürünlerimizi de tanıtacağız. Türkiye Gıda İhracatçıları standını; Asyalı ithalatçıların ve süpermarket satın-almacılarının en çok ziyaret ettiği noktalardan biri yapacağımıza inanıyoruz” diye konuştu.

İhracatın yıldızlarında hububat ihracatçılarına ödül yağmuru Haber

İhracatın yıldızlarında hububat ihracatçılarına ödül yağmuru

Başarılı ihracatçıları kutlayan Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu 2024 yılında daha yüksek performans göstereceklerine inandığını ifade etti. 2022 verileri baz alınarak en fazla ihracat gerçekleştiren firmaların ödüllendirildiği İhracatın Yıldızları Ödül Törenine Güneydoğulu Hububat Bakliyat ihracatçıları damga vurdu. 31 firmanı ödül aldığı gecede dünya sofralarına Anadolu’nun bereketli topraklarında yetişen lezzetli ürünleri ihraç eden Güneydoğulu ihracatçılar konuklar tarafından ayakta alkışlandı. GAİB hizmet binasında düzenlenen İhracatın Yıldızları Ödül Törenine Gaziantep Valisi Kemal Çeber, Gaziantep Milletvekilleri Abdulhamit Gül, Derya Bakbak, Eyüp Özkeçeci, Bünyamin Bozgeyik, Ertuğrul Kaya, Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı, Şahinbey Belediye Başkanı Mehmet Tahmazoğlu, Şehitkâmil Belediye Başkanı Rıdvan Fadıloğlu, AK Parti Gaziantep İl Başkanı Murat Çetin, Gaziantep Ticaret Odası Meclis Başkanı M. Hilmi Teymur, Gaziantep Ticaret Borsası Meclis Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, sanayici, ihracatçı ve resmi kurum yöneticileri katıldı. Törende ödül almaya hak kazanan firmaların ödülleri GAİB Koordinatör Başkanı Fikret Kileci, Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, Halı İhracatçıları Birliği Başkanı Zeynal Abidin Kaplan ve Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Çıkmaz’ın yanı sıra törene katılan protokol üyeleri tarafından takdim edildi. Tören sonrası bir açıklama yapan Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, “Sektörümüz her geçen gün ihracatını arttırarak ülke ekonomisine önemli katkılar sağlıyor. Bugün düzenlenen törende 31 firmamız ödül alarak bizleri gururlandırdı. Birliğimiz GAİB bünyesinde faaliyet gösteren birlikler arasında olduğu gibi sektörümüzle ilgili TİM’e bağlı birlikler arasında da liderliğini sürdürüyor. Son on yıldır bölgemizde yaşanan ve bütün dünyayı etkisi altına alan savaşlar ve krizlere rağmen birliğimiz üyeleri bütün şartları zorlayarak ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlamak için dünyanın dört bir yanında çalışmalarını sürdürüyor. İhracatın Yıldızları Ödül Töreninde ödül almaya hak kazanan firmalarımızı ve firma temsilcilerimizi yürekten kutluyorum” dedi. Ocak-Ekim döneminde 3 milyar 75 milyon 163 bin dolarlık ihracata imza atıldı 2023 yılının Ocak-Ekim döneminde 3 milyar 75 milyon 163 bin dolarlık ihracata imza atan Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği bu sonuçlarla Güneydoğu’nun en fazla ihracat yapan birliği unvanını korurken TİM bünyesindeki diğer hububat bakliyat birlikleri arasında ki liderliğini de sürdürdü. Elde edilen sonuçların ekip halinde büyük emekler sonucu uzun ve yorucu çalışmalar sonucu ortaya çıktığını ifade eden, Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu 2023 yılının son bir buçuk ayında da kesintisiz ihracat için ellerinden geleni yapacaklarını sözlerine ekledi. Güneydoğulu ihracatçılar uzak doğu pazarlarına göz dikti 2024 yıl yol haritasının da belirlendiğini ifade eden Başkan Celal Kadooğlu yaptığı değerlendirmede, “2023 yılının başında bölgemizde yaşanan 6 Şubat depremi elbette bütün sektörler gibi bizleri de etkiledi. Ancak kısa zamanda toparlanan firmalarımız uluslararası taahhütlerini yerine getirmeye devam ederken yeni Pazar arayışlarımızda sürdü. 2024 yılında ilk ve en önemli faaliyetlerimizden birisini uzak ülkeler projesi kapsamında Güney Kore’de gerçekleştireceğiz. Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği olarak 14-19 Ocak 2024 tarihlerinde Güney Kore’nin Seul şehrine yönelik Sektörel Ticaret Heyeti Programı düzenlemeyi planlamaktayız. Mevcut pazarlarımızı korurken yeni Pazar arayışlarımız 2024 yılında da devam edecektir” diye konuştu.

Türkiye’nin makarna ihracatının yüzde 65’i Güneydoğu’dan Haber

Türkiye’nin makarna ihracatının yüzde 65’i Güneydoğu’dan

Güneydoğu Anadolu bölgesinde yılın ilk 9 ayı sonunda hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörünün ihracatı 2,8 milyar dolar oldu. Güneydoğu’nun toplam ihracatının üçte birini gerçekleştiren hububatçılar, aylık 300 milyon dolar ihracat ortalamasını aşarak bölge ihracatındaki liderliğini korudu. 9 aylık dönemde sektörün ihracatını miktar bazında yüzde 31,2 yükselten bölgedeki işletmeler ihracat gelirlerini ise yüzde 8,6 oranında artırmayı başardı. Bu dönemde en fazla ihraç edilen ürünler makarna, buğday unu ve bitkisel yağlar oldu. Bölgenin aynı dönemdeki makarna ihracatı 450 milyon doları geçti. “Makarna ihracatından gelirimiz ayda ortalama 50 milyon dolar” Dünyanın en büyük makarna ihracatçılarından biri olan Türkiye’nin bu alandaki güçlü markalarının Gaziantep’te faaliyet gösterdiğine dikkat çeken Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, “Makarna ithal etmek isteyen ülkeler için Türkiye, akla ilk gelen seçeneklerden biri. Sahip olduğumuz kaliteli buğdayı yüksek teknolojili tesislerde işleyerek rekabetçi fiyatlarla ihraç edebilen bir ülkeyiz. Bu alandaki en güçlü rakibimiz İtalyanlar, Avrupa’daki ve bölgenin önemli tedarikçisi Kanada’daki kuraklık ve kötü hava şartları nedeniyle bir süredir makarnalık buğday bulmakta zorlanıyor. Dünyaca ünlü İtalyan markaları çareyi Türkiye’den durum buğdayı ithalatında arıyor. Küresel gıda arzında önemli bir yeri olan Türkiye’nin toplam makarna ihracatının yüzde 65’ten fazlasını durum buğdayının ana vatanı Güneydoğu’da faaliyet gösteren işletmeler yapıyor. Bölgede işlediğimiz ürünlere farklı coğrafyalardan büyük talep olduğundan firmalarımız makarna ihracatından ayda ortalama 50 milyon dolar gelir sağlıyor” ifadelerini kullandı. “Makarna ihracatında KG başına ortalamamız 0,64 dolar” Hububat sektörünün önde gelen ihraç kalemlerinden birinin makarna olduğunu belirten Kadooğlu, buğdayın işlendiğinde katma değerinin arttığına dikkat çekerek, “Güneydoğu Anadolu’dan ihracatta KG başı ortalama fiyatlarımız buğday ununda 0,42 dolar seviyesinde iken, bu oran irmikte 0,50 doları, bulgurda 0,55 doları, makarnada ise 0,64 doları buluyor. Dış piyasada Türkiye’ye senede 1 milyar dolara yakın gelir sağlayan makarnanın, iç tüketimdeki payı da düşünüldüğünde sektörün ekonomik büyüklüğü daha net görülüyor. On binlerce kişiye istihdam sağlayan sektörde, özellikle Gaziantep’teki yatırımların etkisiyle üretim tesislerimiz mevcut talepten fazlasını sağlayabilecek kapasitede. Ayçiçek yağı ve buğday unu gibi çok güçlü olduğumuz diğer ürün gruplarıyla birlikte makarnamızı da yurt dışından ikili görüşmelere gelen misafirlerimize kapsamlı şekilde tanıtıyoruz. Dünyanın önde gelen süpermarketlerinin raflarında ve restoranlarının mutfaklarında, ilerleyen dönemde Türk makarnasını daha fazla göreceğiz” diye konuştu.

Celal Kadooğlu: “İhracatta ilk sırayı hububat, bakliyat alıyor” Haber

Celal Kadooğlu: “İhracatta ilk sırayı hububat, bakliyat alıyor”

Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, Güneydoğu’dan en fazla makarna, buğday unu ve bitkisel yağ ihraç edildiğini söyledi. Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, 8 aylık ihracat verilerini ve gıda tedariki ile ilgili konularıdeğerlendirdi. Başkan Celal Kadooğlu, yılın ilk 8 ayında Bölgemizden yapılan hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatının 2,5 milyar dolar olduğunu açıkladı. “Depremin ihracata etkisi kısa sürdü” Yılın ilk çeyreğinde depremin etkisi ile ihracatta meydana gelen düşüşün kısa sürdüğünü ifade eden Kadooğlu, Bölge ihracatçısının kısa sürede toparlanarak yeniden liderliğeyükseldiğini bildirdi. Kadooğlu, “Güneydoğu’nun toplam ihracatının üçte birini gerçekleştirerek bölgede ilk sıraya yerleşen sektörümüz, aylık 300 milyon dolar ihracat ortalamasına ulaştı. 8 aylık dönemde ihracatını miktar bazında yüzde 28,9 yükselten üyelerimiz, bölgedeki döviz gelirlerini ise yüzde 9,1 oranında artırmayı başardı. 8 aylık dönemde en fazla ihraç edilen ürünler makarna, buğday unu ve bitkisel yağlar oldu. Son yıllardaki en hareketli yazlarından birini geride bıraktığımız Temmuz ve Ağustos aylarında, toplamda 1 milyar dolara yakın ihracat yaptık. İlk çeyrekte depremin etkisiyle, Türkiye genelindeki payımız yüzde 30’un biraz altına gerilemişti ama 8 ayın sonunda sektörde en fazla ihracat yapan bölge olarak hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründeki liderliğimizi bir kez daha ispatladık” dedi. “Tahıl koridorunun çözümü çok önemli” Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü’nün verilerine göre Küresel Gıda Fiyat Endeksi’nde göze çarpan bir düşüşün söz konusu olduğunu ifade eden Başkan Kadooğlu, Pandemi sürecinde, üretim ve lojistik sorunları nedeniyle çok yüksek seviyelere gelen fiyatlar son bir yılda dengelenmeye başlasa da gıdaya erişimin, özellikle Avrupa’da hâlâ ucuz bir konu olmadığını vurguladı. AB’de yıllık gıda enflasyonunun yüzde 15 seviyelerinde olduğuna dikkat çeken Kadooğlu, küresel tahıl, süt ürünleri, et ve şeker fiyatlarını etkileyen pek çok faktör olduğunu söyledi. Kadooğlu, “Şu an en kritik konulardan biri Tahıl Koridoru meselesinin çözümü. Rusya-Ukrayna savaşının başladığı dönemdeki fiyatların düşmesinde Koridorun büyük etkisi olmuştu ve bu konuda sorun devam ederse fiyatlara etki edebilir. Son dönemde, Hindistan gibi büyük üreticilerden pirinç gibi bazı temel besinlerde ticari kısıtlama haberleri gelmeye başladı. Aynı koşullar devam ederse, bu durum Türkiye kadar yüksek üretim kapasitesi olmayan ülkeler için yeni zamlar anlamına gelebilir” şeklinde konuştu. “Rekolte beklentimiz yükseliyor” Kadooğlu, “Bu yıl kurak geçen bir yılın ardından gelen bahar yağmurlarının ve yüksek seviyedeki ekim alanlarının etkisiyle bereketli bir dönem yaşıyoruz. Özellikle buğday üretiminde 20-21 milyon ton gibi rekor seviyelere çıkabiliriz. Hem üreticilerimizin sabrı hem de her yıl gelişen yeni tekniklerin etkisiyle üretim seviyemizi yukarı taşıyoruz. Aşırı sıcaklar, bazı bölgelerimizde ayçiçeği rekoltesini olumsuz etkileyebilir ama yağ arzında bir sorun olmasını beklemiyoruz” ifadelerini kullandı. “2023 yılında ihracatımızı artırabiliyor oluşumuz sevindirici” Başkan Kadoğlu, “Rusya-Ukrayna savaşı, süregelen küresel enflasyon ve buna bağlı sıkılaşma politikalarının yanında küresel gıda arzına dair riskler sektörümüzü doğrudan ilgilendiriyor. 2020-2022 döneminde buğdayın ortalama satış fiyatı yıllık bazda yüzde 44 artarken, dünya buğday ticaret hacminde yaklaşık yüzde 7,5’lik düşüş yaşanmıştı. Aynı risklerin artarak devam ettiği 2023 yılında ihracatımızı artırabiliyor oluşumuz sevindirici. Güneydoğu Anadolu’nun buğday ihracatında İtalya, Belçika ve Irak ilk sırada geliyor. Devletimizin gıda politikalarına bağlı kalarak yurt içi talebi karşılayacak adımlar atarken, bölgemizdeki verimliliği ihtiyaç sahibi ülkelere taşımak ve farklı coğrafyalarda pazar çeşitliliği oluşturmak istiyoruz” ifadelerine yer verdi. “Türkiye makarna üretim merkezi oldu” Kadooğlu, “Makarna ithal etmek isteyen ülkeler için Türkiye, akla gelen ilk seçeneklerden birisi. Sahip olduğumuz kaliteli buğdayı yüksek teknolojili tesislerde işleyerek, üstelik bu alandaki en güçlü rakibimiz İtalya’ya göre çok rekabetçi fiyatlarla ihraç edebilen bir ülkeyiz. Türkiye’nin toplam makarna ihracatının yüzde 65’ini, makarnalık durum buğdayının ana vatanı Güneydoğu’da faaliyet gösteren işletmeler yapıyor. Bölgede işlediğimiz ürünlere Somali, Nijer, Benin gibi Afrika ülkelerinin yanı sıra Venezuela, ABD ve Irak gibi farklı coğrafyalardan büyük talep geliyor. Firmalarımız, makarna ihracatından ayda ortalama 50 milyon dolar gelir sağlıyor” dedi. “Bitkisel yağ ihracatımızdan 340 milyon dolar gelir elde ettik” Celal Kadooğlu, “Cibuti, ABD ve Suriye pazarlarının öne çıktığı bitkisel yağ alanındaki ihracatımız ilk sekiz aylık periyotta 235 bin ton olarak gerçekleşti. Bitkisel yağ fiyatlarının KG başı ortalama ihracat fiyatlarında, Rusya-Ukrayna savaşının başladığı geçen seneye göre baz etkisiyle bu yıl bir gerileme söz konusu. 340 milyon dolar gelir elde ettiğimiz bu dönemde üyelerimiz Türkiye’nin toplam bitkisel yağ ihracatındaki payını yüzde 35’e çıkardı” şeklinde konuştu. “Bisküvi-pasta ve kakaolu mamuller ihracatında Güneydoğu Anadolu’nun payı 280 milyon dolara ulaştı” Kadooğlu, “Bisküvi-pasta ürün grupları şu anda hem Türkiye genelinde hem de bölgemizde ciddi bir yükseliş içinde. Bu ürün grubunun ilk 8 ayda 980 milyon dolara ulaşan toplam ihracatı içinde Güneydoğu Anadolu’nun payı 280 milyon dolara ulaştı. Bu başarı, bölgemizde son yıllarda kek, pasta, bisküvi ve kurabiye gibi ürünlerde yapılan büyük yatırımların bir sonucu. Gaziantep’te her gün yüzbinlerce metrekarelik alanda, binlerce ton bisküvi-pasta üretiliyor. Ar-Ge ve lezzet çalışmalarıyla çok çeşitli ürünler geliştiren ihracatçılarımız markalaşarak farklı coğrafyalara açılıyor. Şu an bisküvi-pasta ihracatımızda Irak, Suudi Arabistan ve Libya ilk sırada. Bu ülkelerin hemen ardından Belçika ve İsrail geliyor” diye konuştu.

Hedef Türk bulgurunu dünya mutfaklarıyla buluşturmak Haber

Hedef Türk bulgurunu dünya mutfaklarıyla buluşturmak

Türkiye’nin yıllık bulgur üretiminin bir milyon ton olduğunu ifade eden Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, Ortadoğu başta olmak üzere birçok ülkeye yıllık ortalama 250 bin ton bulgur ihracatı gerçekleştirildiğini ifade ederek, bulgurun dünya genelinde tanıtımı için önemli projeler hazırladıklarını ifade etti. Bulgur Sanayicileri Derneği Başkanı Bekir Sıtkı Dayıoğlu ve beraberindeki heyet GAİB hizmet binasında Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği yönetim kurulu başkan ve üyeleriyle bir araya gelerek Türk bulgurunu masaya yatırdılar. Bulgur üretimi ve ihracatı hakkında ihracatçılara bilgiler veren Başkan Dayıoğlu Türk bulgurunun sağlıklı besinler arasında yer aldığının da altını çizdi. Bulgur üreticilerinin sorunlarının masaya yatırıldığı toplantı sonrası bir değerlendirme yapan Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, bulgurun dünya pazarlarında Türk bulguru olarak bilindiğini ve bütün dillerde isminin bulgur olduğunu ifade ederek, bu ürünün tanıtımı için büyük projeler hazırladıklarını ve 2024 yılı boyunca TİM Hububat Bakliyat Sektörüne bağlı bütün birliklerle ortak hareket ederek bulgurun tanıtımına öncelik vereceklerini sözlerine ekledi. Sekiz ayda Türkiye’den 85 milyon 386 bin dolarlık bulgur ihracatı GAİB hizmet binasında gerçekleştirilen alt sektör toplantıları çerçevesinde bulgur üreticilerini ağırlayan Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu üyeleri bir yandan sorunları masaya yatırırken, diğer yandan da üretimin arttırılması ve ihracatın sürdürülebilir hale getirilmesi yönündeki projeleri görüştü. Toplantı sonrası bir değerlendirme yapan Başkan Celal Kadooğlu, “Anadolu’nun bereketli topraklarında yetişen buğdaydan büyük emekler sonucu elde edilen bulgurun elbette tanıtımı için üzerimize düşenleri yapacağız. Bulgur Sanayicileri Derneği Başkanı Bekir Sıtkı Dayıoğlu ve beraberindeki heyetle birlikte gerçekleştirdiğimiz toplantıda sektörün sorunlarını masaya yatırarak neler yapabileceğimizi görüştük. Sektördeki yüz civarında firma tarafından yıllık bir milyon iki yüz bin tonun üzerinde bulgur üretilmekte bu üretimin yaklaşık 250 bin tonluk bölümü ihraç edilmektedir. Ocak Ağustos 2023 döneminde ülke genelinden toplam 85 milyon 386 bin dolar değerinde bulgur ihracatı gerçekleştirilirken bu ihracatın 39 milyon 939 bin dolarlık kısmı birliğimiz üyesi firmalar tarafından yapılmıştır. Bulgur en fazla Ortadoğu, Afrika AB ülkeleri ve ABD ülkelerine ihraç edilmekte olup sağlık açısından önemli bir değere sahip olan Türk bulgurunun dünya pazarlarındaki payını arttırmak ve 7 kıtada bulgurun tanıtımını yapmak üzere sektörümüzdeki 6 birliğimizin iş birliği ile tanıtım çalışmaları yülüteceğiz” dedi. “Türk bulgurunu en fazla Ortadoğu ve AB tüketiyor” Türkiye’nin en önemli ihraç ürünleri arasında yer alan Türk bulgurunu en fazla tercih eden ülke grupları arasında Ortadoğu, AB ve Afrika ülkeleri geliyor. Ülke bazlı ihracatta ise Irak birinci sırada yer alırken Rusya ikinci Suriye ise üçüncü sırada yer alıyor. Başkan Celal Kadooğlu önümüzdeki süreçte Ticaret Bakanlığı destekli bir proje ile Türk bulgurunun dünya genelinde tanıtımının yapılmasının planlandığını, bulgurun insan sağlığı açısından öneminin yoğun bir şekilde anlatılacağını ifade ederek, Türkiye için en önemli stratejik ürünler arasında yer alan bulgurun dünya pazarlarındaki pazar payını arttırmayı hedeflediklerini sözlerine ekledi. GAİB hizmet binasında gerçekleştirilen toplantının ardından Bulgur Sanayicileri Derneği Başkanı Bekir Sıtkı Dayıoğlu Başkan Celal Kadooğlu’na teşekkür ederek her türlü projeyi destekleyeceklerini ifade etti.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.