TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar Ve Mamulleri İhracatçıları Birliği

AGRONEWS - Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar Ve Mamulleri İhracatçıları Birliği haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar Ve Mamulleri İhracatçıları Birliği haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Güneydoğu'nun Hububat İhracatında 2,8 Milyar Dolar Artış Haber

Güneydoğu'nun Hububat İhracatında 2,8 Milyar Dolar Artış

GAZİANTEP (İHA) – Güneydoğu Anadolu Bölgesi, hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe büyük bir ihracat geliri elde etti. Bölgenin 10 aylık ihracat geliri 2,8 milyar dolara ulaşırken, bu alanda yapılan ihracat, sektördeki en yüksek rakamı oluşturdu. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yaklaşık 1 milyon ton daha az temel gıda ihracatı gerçekleştirilmiş olsa da, ortalama ihracat birim fiyatlarındaki artış sayesinde gelirdeki düşüş yalnızca yüzde 7,5 seviyesinde kaldı. Ekim ayında bölgeden yapılan ihracatta 76,7 bin ton makarna, 31,4 bin ton ayçiçek yağı, 13 bin ton tatlı bisküvi, gofret ve çikolata gibi ürünler öne çıktı. Bölge, Ekim ayında toplam hububat ihracatından 291 milyon dolar kazanç elde etti. DUBAİ ÇİKOLATASI İYİ BİR ÖRNEK Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, miktar bazında yaşanan azalışta buğday unu ihracatındaki düşüşün etkili olduğunu belirtti. Ancak, bölgenin ortalama ihracat birim fiyatlarının yüzde 19’a yakın bir artış gösterdiği vurgulandı. Kadooğlu, 10 aylık dönemde tatlı bisküvi ve gofret ile çikolata ve kakao içeren ürünlerin toplam ihracat geliri olarak 430 milyon dolara ulaşıldığını açıkladı. Bu ürünlerin ortalama ihracat birim fiyatlarının 3,5 ila 4 dolar arasında değiştiği ve her yıl daha fazla gelir elde edildiği ifade edildi.  Kadooğlu, Gaziantep’in çikolata ve fıstık mamulleri üretiminde güçlü bir rekabete sahip olduğunu belirterek, bölgenin yeni pazarlama stratejileriyle daha fazla tanıtılması gerektiğini dile getirdi. Son dönemdeki Dubai Çikolatası fenomeninin tüm işletmeler için iyi bir örnek olduğunu söyleyen Kadooğlu, Gaziantep’in bu yükselişe yön verme potansiyeline sahip olduğunu belirtti. TARIMDA KURAKLIK VE YENİ TEŞVİK BEKLENTİSİ Bu yıl yağışların azaldığını ve hububat ekimlerinde aksaklıklar yaşandığını belirten Kadooğlu, özellikle Ekim ayında Güneydoğu’daki yağışların geçen yılın yüzde 80 altında olduğunu vurguladı. Kuraklık, üreticilerin tarımsal verimlilik konusunda endişelerini artırmış durumda. Kadooğlu, çiftçilerin su tasarrufu sağlayan modern sistemlere yatırım yapabilmesi için yeni teşvik ve krediler beklediğini ifade etti. Kadooğlu, "Bu yıl 35. yaşını kutlayan GAP projesi, bölgemizdeki tarım arazilerinin suya kavuşması konusunda bugüne kadar büyük katkılarda bulundu. Devletimiz bölgedeki illerinin kalkınması için çok değerli projeler geliştirdi. Küresel iklim değişikliğine bağlı sorunların çözümünde çiftçiye yönelik yeni destekler, bugüne kadar yapılan yatırımların verimliliğine de katkı sağlayacaktır" dedi.

Güneydoğu’nun 8 aylık hububat ihracatı 2,2 milyar dolar Haber

Güneydoğu’nun 8 aylık hububat ihracatı 2,2 milyar dolar

Güneydoğu Anadolu’nun en fazla ihracat gerçekleştiren sektörü hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri alanında bölgenin 8 aylık ihracatı 2,2 milyar dolar oldu. Ortalama ihracat birim fiyatlarını yüzde 10,9 oranında artırmayı başaran bölgedeki hububatçılar, miktar olarak geçen yıla göre yüzde 12,4 daha az ürün satış yapmalarına rağmen değer bazında geçen yıl verilerine 67 milyon dolar yaklaştı. Orta Doğu’nun toplam ihracat içindeki payının yüzde 50’yi geçmesinde, Irak pazarında sağlanan yüzde 8’lik artış etkili oldu. Güneydoğu Anadolu bu verilerle hububat alanında Türkiye’nin en fazla ihracat yapan bölgesi olma özelliğini korudu. “Sektörel ürün çeşitliliğimiz ihracat gelirlerimizi artırdı” Küresel gıda fiyatlarındaki gerilemenin özellikle buğday unu ve ayçiçek yağı ihracat fiyatlarında baskı oluşturduğu bir dönemde, sektörel ürün çeşitliliğinin sağladığı rekabet avantajıyla ihracat gelirlerini artırdıklarını belirten Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, “Buğday unu ve ayçiçek yağı gibi temel gıda ürünleri, sabit beslenme ihtiyacı oldukları için buradaki fiyat çekilmelerini sürekli düşünmemek lazım. Bazı aylarda satış fiyatları düşebilir ama bu alanlarda faaliyet gösteren ihracatçılar güçlü bir mali altyapıya sahiptir. Bu ürünlerin ihracatında kullanılan hammadde de büyük oranda ithal girdi olduğu için, firmaların gelir gider tabloları dengelidir. Sektör geneli olarak baktığımızda bu yıl bölgemizde fark oluşturan unsurların tatlı bisküvi, gofret ve çikolata gibi satış fiyatı yüksek ürünlerin olduğunu görüyoruz. Hububat sektörünün Türkiye genelindeki ihracat birim fiyatları yüzde 0,4 düşerken, biz ortalama birim fiyatlarda yüzde 10,9 artışla ülke ortalamasından pozitif yönde ayrıştığımız için memnunuz” dedi. “Kaliteden ödün veren olursa hemen karşısında oluruz” Dünyanın en önemli tarım merkezlerinden biri olan Güneydoğu Anadolu’nun coğrafi bir marka olduğunu ve buradaki üreticilerin kalite anlayışına zarar verecek her türlü girişimle mücadele edeceklerini belirten Kadooğlu, “Biz mutfağı ve kültürüyle dünyada nam salmış bir bölge olarak, yurt dışındaki alıcılar nezdinde her zaman bir ilgi odağıyız. Herkes dünyada başka bir Gaziantep’in daha olmadığını biliyor. Satın almacılar bölgemizden bir gıda ürünü ithal ettiği zaman Diyarbakır’ın, Mardin’in, Şanlıurfa’nın meşhur ürün kalitesinde olmasını istiyor. Haksız rekabet amacıyla kaliteden ödün veren, bölgedeki büyük üreticilerimizin ve ihracatçılarımızın özenle yükselttiği Güneydoğu imajını riske atan olursa hemen karşısında oluruz. Bu konuda bir örneği yakın dönemde, hayvan yeminde kullanılmak üzere ithal edilen soyadan elde edilen yağların bazı firmalar tarafından ayçiçek yağına karıştırıldığı iddiaları esnasında yaşadık. Dünyada en fazla rafine ayçiçek yağı ihracatı yapan ülke olarak, bu girişimlerin engellenmesi konusunda kamu yöneticilerimizi uyardık. Bakanlıklarımızla iş birliği içinde kalite odağından taviz vermeden, ihracat gelirlerimizi artırmaya devam edeceğiz” diye konuştu.

Güneydoğu’nun 7 aylık ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolar Haber

Güneydoğu’nun 7 aylık ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolar

7 aylık dönemde Güneydoğu’nun ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolara ulaştı. Bölgeden gerçekleşen toplam hububat ihracatı 2,5 milyon tonu geçti. Bölgedeki firmalar toplamda 586 bin ton makarna, 247 bin ton ayçiçek yağı ihraç etti. Bu verilere göre; değer bazında Türkiye’nin toplam makarna ihracatının yüzde 62,9’u, ayçiçek yağı ihracatının ise yüzde 55,7’si Güneydoğu Anadolu bölgesinden yapıldı. 7 aylık dönemde Güneydoğu’nun ayçiçek yağı ihracatı 294 milyon dolara ulaştı. Bitkisel yağ ihracatında Cibuti, Irak ve ABD ilk üç sırada yer aldı. “Ayçiçeği tohumu tarife kontenjanı, rafine yağ üreticilerini kapsamalı” Cumhurbaşkanı Kararıyla 1 Ocak-30 Nisan 2025 tarihleri arasında düşük gümrük vergisiyle ayçiçeği tohumu ithalatı için tarife kontenjanı açılmasını değerlendiren Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, “Temmuz itibarıyla Çukurova’da başlayan ayçiçek hasadı, Marmara’da devam ediyor ve buradan gelen veriler bu yıl aşırı sıcakların rekolteyi etkilediğini gösteriyor. Bu süreçte ürün arz güvenliğini sağlamak ve fiyatlama davranışlarını olumlu etkilemek üzere, Cumhurbaşkanlığı kararı ile ithalat konusunda önemli bir adım atıldı. Resmi Gazete’de yayınlanan kararla gelecek yıl 1 milyon ton yağlık ayçiçeği ithalatı yapılabilmesi için tarife kontenjanı açıldı. Ham yağ üretimini desteklemeye yönelik bu düzenlemenin rafinasyon işlemiyle yemeklik yağ üreterek son tüketiciye hizmet eden işletmelere doğru genişletilmesini arzu ediyoruz. Çünkü tarife kontenjanının sadece ayçiçek tohumu kullanan firmalara tahsis edilmesinin, sektör genelinde bir asimetri ve haksız rekabet doğuracağını düşünüyoruz. Rafinasyon yapan firmalara doğru genişleme olmadığı bir durumda, ham ayçiçeği yağı fiyatlamasının serbest piyasa şartlarına sağlıklı bir şekilde oluşmama riski var” dedi. “Ayçiçek yağı imalatı Gaziantep bölgesinde önemli bir istihdam alanı” Ayçiçek yağı imalatının Güneydoğu Anadolu’da bölgesel ekonomi için büyük bir ticari önem taşıdığına dikkat çeken Kadooğlu, “Bölgeden yılda 500 milyon dolara yakın ayçiçek yağı ihracatı yapıyoruz. Firmalarımızın tanıtım gücüne bağlı olarak siparişler artıyor ve yüksek talebe bağlı olarak ayçiçek yağı ihracatımız 7 aylık dönemde miktar bazında yüzde 15 kadar daha artmış görünüyor. Tarife kontenjanına ilişkin Cumhurbaşkanlığı Kararı’na göre yağlık ayçiçeği ithalatında gümrük vergisi yüzde 8, ham yağ ithalatında ise gümrük vergisi yüzde 20 olarak uygulanacak. Bu farktan, düzenlemede tohum ithalatının önceliklendirildiğini görüyoruz. Fakat; ham ayçiçeği yağını hammadde olarak temin eden ve rafinasyon işlemini yapan yemeklik yağ üreten firmalarımızın da göz ardı edilemeyecek derecede yüksek üretim kapasiteleri var. Bu tesisler özellikle Gaziantep bölgesinde önemli bir insan kaynağı için istihdam alanı oluşturuyor. Buna ek olarak, uluslararası ticari bağlantılarımız geliştikçe bölgedeki markalarımız yurt dışında daha fazla bilinen ve talep gören bir hale geliyor” diye konuştu.

Celal Kadooğlu: “Şeker pancarındaki üretim artışından memnunuz” Haber

Celal Kadooğlu: “Şeker pancarındaki üretim artışından memnunuz”

Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, küresel şeker stoklarındaki gerilemeye dikkat çekerek, Türkiye’de şeker pancarı ekim alanlarında yaşanan artışı olumlu değerlendirdiklerini belirtti. Hasat mesaisi süren şeker pancarı üretiminde dünyanın bazı sıkıntılarla karşı karşıya kaldığını ifade eden Kadooğlu, “Bisküvi-pasta, şekerli ve kakaolu mamuller ihracatının Türkiye’ye yıllık getirisinin yıl sonunda 3,5 milyar doları aşacağı düşünülürse, hammadde olarak şekerin gıda ihracatımız içinde ne kadar önemli bir yere sahip olduğu görülecektir. Küresel şeker fiyatları bir süredir yüksek seviyede seyrediyor. Kullanım alanları yaygınlaştığı için de şeker, fiyatına bakılmaksızın yoğun talep görüyor” dedi. “Şeker, 2024’te de gıda güvenliğinde önemli yerini koruyacak” Dünyada en fazla şeker ihracatı yapan ülkelerin bu yıl şeker üretimlerinde iklime bağlı sorunlar olmasını değerlendiren Kadooğlu, “En büyük şeker üreticisi Hindistan yazı kuraklık sorunuyla geçirdiği için, bu bölgedeki ürünlerin yeterince gelişmediğini duyuyoruz. Tayland’da da El Nino’ya bağlı sorunlar devam ediyor. Bir diğer şeker devi Brezilya’da artan üretime bağlı olarak şeker fiyatları bir süredir duruldu fakat gelecek yıl petrol fiyatları yeniden yükselişe geçerse, bu durumun etanol imalatı için şeker talebini artıracağı tahmin ediyoruz. Şeker, 2024’te de gıda güvenliğinde önemli yerini koruyacaktır” şeklinde konuştu. “Bu yıl çiftçimizin şeker pancarına ilgisi yüksek” Pancar söküm işlemlerinin sürdüğü Türkiye’de bu yıl çiftçinin şeker pancarına ilgisinin yüksek olduğunu belirten Kadooğlu, “Dünyanın en büyük şeker pancarı üreticilerinden Türkiye’de bu yıl iyi bir rekolte yaşadık. Çiftçimiz ürettiği ürünün değer gördüğünü hissettiğinde, ertesi yıl o ürüne daha bir istekle sarılıyor. Şeker Dairesi Başkanlığımız başta olmak üzere, Tarım ve Orman Bakanlığımız bu konuda çiftçimize yol gösterici oluyor. Güneydoğu Anadolu bölgesi yerel tatlıları kadar, bisküvi-pasta, şekerli ve kakaolu mamuller alanında faaliyet gösteren işletmeleriyle de bilinen bir bölgedir. En temel hammaddelerimizden birindeki üretim artışından memnunuz” diye konuştu.

Güneydoğulu hububat ve bakliyat ihracatçısının yüzü gülüyor Haber

Güneydoğulu hububat ve bakliyat ihracatçısının yüzü gülüyor

Celal Kadooğlu, 1 Ocak–31 Temmuz döneminde Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nden yapılan 6,5 milyar dolarlık ihracatın yüzde 32,5'ini sektörün gerçekleştirdiğini bildirdi. Kadooğlu, yazılı açıklamasında, parasal sıkılaşmanın etkisiyle dünya ticaretinde gözlenen düşüşün birçok sektörde durgunluğa sebep olduğunu ancak gıdada aynı durumun söz konusu olmadığını belirtti. Geçen ayki ihracat verilerinin sektörü umutlandırdığını vurgulayan Kadooğlu, "Son yıllardaki en hareketli aylardan birini geride bıraktığımız Temmuz'da 588 milyon dolar ihracat yaptık ve ilk 6 aydaki ihracat ortalamamızı bu ayda ikiye katladık. İlk çeyrekte depremin etkisiyle Türkiye genelindeki payımız yüzde 30'un biraz altına gerilemişti ama 7 ayın sonunda sektörde en fazla ihracat yapan bölge olarak hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründeki liderliğimizi bir kez daha ispatladık." ifadesini kullandı. 1 Ocak-31 Temmuz döneminde Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nden 6,5 milyar dolarlık ihracat yapıldığını belirten Kadooğlu, kendi sektörlerinin ise 2,1 milyar dolarlık dış satımla bölge ihracatından yüzde 32,5 pay aldığını bildirdi. Kadooğlu, şunları kaydetti: "Bisküvi-pasta ürün grupları şu anda hem Türkiye genelinde hem de bölgemizde ciddi bir yükseliş içinde. Sektörün ilk 7 ayda 850 milyon dolara ulaşan toplam ihracatı içinde Güneydoğu Anadolu’nun payı 240 milyon dolara ulaştı. Bu başarı, üst düzey buğday ununun üretildiği bölgemizde son yıllarda kek, pasta, bisküvi ve kurabiye gibi ürünlerde yapılan büyük yatırımların bir sonucu. Gaziantep’te her gün yüzbinlerce metrekarelik alanda, yüzlerce ton bisküvi-pasta üretiliyor. AR-GE ve lezzet çalışmalarıyla çok çeşitli ürünler geliştiren ihracatçılarımız markalaşarak farklı coğrafyalara açılıyor. Şu an bisküvi-pasta ihracatımızda Irak, Suudi Arabistan ve Libya ilk sırada. Bu ülkelerin hemen ardından Belçika ve İsrail geliyor."

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.